miércoles, 21 de noviembre de 2012

JIMMY WAGES. ¡Real 50s Rockabilly Punk!


Compañero del colegio de Elvis, Jimmy Wages fue uno de los artistas más oscuros que pasó por la Sun Records. Y en todos los sentidos. A diferencia de los demás artistas que lo acompañaban en el sello, no tocaba ningún instrumento y fue autor de los cuatro temas que grabó. Puede que “Heartbreakin’ Love” sea el más convencional, pero parece que fue poseído por el mismísimo Satanás cuando escribió “Mad Man”, “(Take Me From This) Garden of Evil” y “Miss Pearl”. 

Por esa misma razón, sus temas nunca llegaron a editarse. Sam Phillips se interesó por sacar “Mad Man”, pero al productor Jack Clement no le pareció buena idea porque tenía un sonido nada comercial. Así que tuvieron que pasar algo más de veinte años para que las grabaciones salieran a la luz.

Lo único que llegó a editar Jimmy Wages fue un single para el sello Tom Big Bee. Y existe también un fragmento de 30 segundos para la Sun. Eso es todo.  

Gracias a la labor de Charly Records, la Bear Family y sus That’ll Flat Git It, y la colección de singles raros de la Sun editados por Norton, hemos podido disfrutar del breve trabajo que dejó este precursor del ¿psychobilly?

Y como muy bien lo define Clive Anderson en la caja “The Sun Records Story”: 

 “Punk gospel meets Southern gothic!”.



Elvis schoolmate, Jimmy Wages was one of the most obscurest artists who recorded at Sun Records in every way. Unlike the rest, he did not play an instrument and wrote all of his own material. Maybe “Heartbreakin’ Love” is the most conventional, but he look likes possessed by the devil when he wrote “Mad Man”, “(Take Me From This) Garden of Evil” y “Miss Pearl”.

That’s the reason why he never released a song. Sam Phillips was hot to launch "Mad Man”, but producer Jack Clement reportedly talked him out of it, sensing that it had any true commercial appeal. So, songs remained unreleased until some 20 years later, when the music of Jimmy Wages was finally heard by the worldwide rockabilly community and lauded as raw Genius.

One 7” for Tom Big Bee label was the only one he released. Also there’s an unknown tape fragment in Sun. That’s all.

We have been able to enjoy his short work thanks to Charly Records, Bear Family’s That’s Flat Git It comps, and Norton’s Sun Rarities Series. Maybe he was a precursor of ¿psychobilly?

As Clive Anderson says very well about him in “The Sun Records Story” box: 

“Punk gospel meets Southern gothic!”.

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